onsdag 23 september 2009

Är Anna Anka farlig?




Är Annika Anka farlig, Per Wirtén?
Det var inte jag som fick frågan. Det var Per Wirtén.
Det var i en debatt i radion.
Eftersom skratt inte förekommer i radion. Utom när det är underhållning. När det står i programtablån.
Och eftersom det är Wirtén, en mycket radikal person från tidskriften Arena, som får frågan så tar han den på allvar. Fattas bara. Han skrattar inte. Hur många komiska frågor får en man under sin livstid?
Nu fick Wirtén en rolig fråga. Men han tog inte chansen.
En svensk skrattar inte i onödan.
Men nya ord. Det handlar i detta avsnitt om berlusconifiering.
Det hittar Wirtén på. Hoppas jag stavar rätt.
Skratta och var glad, var svaret på vad berlusconifiering är. Illa.
Det ska vi inte ha.
Men var det Wirtén som gjorde denna definition?
Vissa mänskor skrämmer livet ur mig. Jag säger inte vilka.
Men det är en hel del. Allvarliga män skrämmer mig.
De som är rädda för att skratta. Lås hellre in mig i en mörk garderob än presentera mig för en man som tar sig själv på allvar.

Inga kommentarer: