lördag 19 september 2009

Jag blev stum, Mona!



Det var igår när jag läste i Expressen att Mona Sahlin, partiledare med mera, åkt till Mallorca för att fira en festfixare - det var då som jag blev stum.
Till slut fick jag tag på en kompis. Han morrade som en schäfer: Hon har helt tappat omdömet. Grrrrr...
Mmm sa jag.
Men idag lördag fick jag tag på några sverigedemokrater jag känner. De bor i Västmanland.
Ingen av dem hade varit på Mallorca. Det var ett för mig välgörande samtal. Jag fick tillbaka talförmågan. Vad jag än sa så visste dom inte: Vem är Jonas Åkerlund? Vem är en som heter Bindefeldt? Vem är Tarras Wahlberg.
- Va?
- Tarras Wahlberg.
Jag ringde ett enda nummer men där var det tre kompisar. På samma adress. Alla arbetslösa. Det visste jag. Men att de flyttat ihop. Det blir billigare att flytta ihop en lägenhet på ett och ett halvt rum.
- Du det finns dusch och så.
- Men Carola, då? Hon är på fest på Mallorca.
Det är klart d visste
Marie Fredriksson?
Inget svar.
- Jaha sa jag. Och annars.
- Nä, vi var ute igår
- Jaha. Har ni nån mat?
De hade varit och köpt strips och hade ketchup hemma.
- I morgon är det söndag. I alla fall. Sa jag.
- Än sen då.
- Jag menar att det är väl fint väder hos er med och...
- Vi ska gå i kyrkan.
Så mycket mer blev inte sagt. Men dessa tre sverigedemokrater skulle rösta i kyrkovalet för de hade tagit i hand på det. Inte varandra precis. Men det hade varit något meeting.
Folk hade tagit varann i hand.
- Hur har du det, sa en kille som heter Kenny. För nån ska heta det. Cenny. Förlåt. Det ska vara med C.
Jag: Du vet hur det är i Stockholm.
- Ja, fy faen.
- Jag vet vad du tycker. Alltså. Ska ni vara med på gudstjänsten?
Allihop skulle vara med på gudstjänsten och sen var det kaffe. Visste de.
Så alla har sina fri och rättigheter i god ordnng. Sverigedemokraterna får rösta i kyrkovalet och äta sig så mätta de kan på bullarna till kyrkkaffet.
Och Svergies blivande regeringschef, som hon säger att hon ska bli, hon Mona, hon har sina rättigheter. Rätten att åka till Mallorca och umgås med fint folk. Ni vet såna där rika. Som vet hur man gör när man bor på hotell.
Många av de där rika är det inget större fel på. Men det är klart - en del har inte mycket i bollen. I skallen.
Samma grej faktiskt. Samma grej som de brukar anklaga sverigedemokraterna för. Att de inte begriper vad som är bra för Sverige.

Inga kommentarer: