måndag 14 september 2009

Rädda G.W. Persson från honom själv! Rädda NU!


I sin excellenta krönika i Expressen i lördags skriver Leif G.W. Persson: "Eftersom ingen någonsin ha lyssnat på mig har jag numera bestämt att jag ska hålla truten på mig tills jag går i pension. Jag står helt enkelt inte ut med mitt eget tjat längre, blir mer och mer lik en vanlig rättshaverist för var dag som går."
Bäste G.W. ! Håll icke truten på dig. Såna där skrämskott kan få vem som helst, åtminstone mig, att ligga sömnlös.
Samtidigt kan jag förstå att det verkar lönlöst att kritisera svensk polis. Men om polisen inte lyssnar så finns vi andra, vi som inte är poliser.
I lördags skrev G.W. om den sadistiske brottslingen Janne Olsson. Han från Norrmalmstorg år 1973. Minnena kom tillbaka. Jag kan ge besked, ty jag var med, som det heter i Finland. Är det Döbeln vid Jutas jag citerar här?
Jag stod där på Norrmalmstorg och väntade i timtal. Till slut kom Jan Olsson ut, kedjad vid poliser. Börje Heed som stod intill mig började bua som en besatt.
Kanske buade han åt den "den passiva enfald som präglat ledningen av polisen under trettio år", som G.W. skriver.
Nej, det är omöjligt. När Heed, denne legendariske kriminalreporter, gapade och skrek hade trettio år av enfald inte hunnit förflyta.
Strunt samma. Vill påminna om svenska mediers hysteriska försök att få ordning på det kaos som pågick. Samtidigt, parallellt, dog gamle kungen. Gustaf VI Adolf.
Den intressekonflikt som infann sig fick många gamla - och garvade - redaktörer att kallsvettas. Vilken nyhet var viktigast: Busen Olsson eller statschefen, nuvarande kungens farfar?
Ni minns inte att stora starka karlar på redaktionerna började gråta. Innan de gick in på muggen och tog sig en rackabajsare i bruna påsen bakom handfatet längst bort till höger.
Just om detta dilemma har väl G.W. inga minnen.
I övrigt har han rätt om Janne Olsson.
Men han har fel när han tror att lösningen är att han, G.W., håller truten på sig.
Det blir ingen namninsamling, inget upprop. Inget sånt.
Jag säger bara ifrån: Du håller inte truten på dig, G.W.!
Att svika sina läsare är inte bra. Och svek vill du inte förknippas med, eller hur?

Inga kommentarer: