måndag 14 september 2009

Åtta år av fascism, säger J.R. från Dallas


Man vaknar till de mest märkliga upplevelser. Larry Hagman från gamla TV-serien Dallas är i Madrid. Och i en intervju i El País är han som ny.
J.R. som vi kallar honom är 78 år. En ung man som säger som det är. Det vill säga: han gör inga krumbukter.
Larry är från Texas, en av USA:s mest konservativa stater. Ändå säger han, utan att blinka antar jag,: Jag tar avstår från åtta år av fascism. De år då George W. Bush var president.
Den ondskefulle J.R. är en man som inte hycklar. När han är sig själv, Larry Hagman.
Han är med i en ny såpa nu, "Vi är medbrottslingar". Varför?
- Därför att jag behöver pengar, säger våran J.R.
Larry Hagman reser alltid med en telefon som anger att han donerar alla sina organ.
Han har själv fått en ny lever 1995.
Vem kan säga att han är sig lik? Vem är han? TV-rollen eller sig själv.
Texashatten sitter på huvudet. Han erkänner att han är utled på den.
Men den är ett varumärke.
Nu spelar han en mångmiljonär. Ni som får in Antena 3 (spansk TV) kan se honom imorgon.
Vad är det för serie: "Vi är medbrottslingar"?
En remake på en chilensk såpopera, nu inspelad i Marbella, Spanien.
Sån är tv-världen. Men våran gamla J. R. uppvisar humor, självdistans. Han är radikal och pratar mest om klimatproblemen.
Vart tog Dallas vägen? Vem vet.

1 kommentar:

Amanda sa...

Annette, din blogg är underbar. Tack. Jag brukar sällan länka till kända personers bloggar men nu gör jag bannemej ett undantag.