onsdag 2 september 2009

Yipee! Jag har gjort bort mig hos överklassen!

Yi
Det är onsdag kväll och redaktör Johansson från Expressen ringer och berättar att Cecilia Gyllenhammar sagt till Göteborgsposten att hon aldrig vill träffa mig mer.
Det är sånt som kan få vissa mänskor att grubbla. Men jag tar det med en klackspark. Om det är sant så är hon lika trist som Hemmets Veckotidning var på 50-talet.
Hallå fru Gyllenhammar! Min farmors far var amiral och chef för svenska flottan.
Du har kanske inte tänkt på att Sverige har en östkust. Också.
På denna östkust, Östersjön, seglade min farmors far med Oscar II på somrarna. Farmor fick vara med ombord, iförd matroskostym. Och med flätorna på ryggen.
Johansson som ringer till mig låter som en stockholmare. Korthuggen. Effektiv. Det nya Stockholm.
Men han är från Skövde. Varför han lämnade denna stad vill han inte berätta. Det vill ingen som inte är från stan. Huvudstaden. Det är bara vid jul som de kommer igång och man kan få höra om julbord och granar och tomtar.
Samt gröt med mandel. Hela Sverige är vid jultid ett enda stort Fanny och Alexander. Utom Stockholm.
Problemet med Skövde verkar vara att de som bor där inte förstår att uppskatta sin egen stad.
"Tyck till! Vi vill veta vad folk tycker."
Det menar Håkan Ahlström. Han är kommundirektör.
Kan man bli något finare? Förlåt, Håkan. Jag tycker genast till: Byt titel. Folk är rädda för direktörer. Det är såna som ger folk sparken.
Skövdeborna får tycka till om det som är bra, det som är dåligt.
På nätet. Dygnet runt.
Kan ni tänka er att skaffa en litet roligare kulturchef? Jag begär inte det omöjliga. Men en som kan skilja på konjunktiv och konditionalis skulle höja stadens anseende.
Skövde kallar inte folk för folk. Inte ens medborgare. De som bor i stan har klättrat ett pinnhål.
- Vi är till för våra kunder, säger Håkan.
Han menar vanligt folk, som han själv var en gång.
Starkast intryck på mig gör följande satsning: Skövde ska skicka 15-18 ungdomar till Algeriet. För kulturutbyte.
Inget fel på kultur. Men - hur mycket pengar finns det i Skövde? Hur många kan franska? Skövde Alger tur och retur. Bonne chance, citoyens de Skövde! Alla ni kunder. Les Clients du Nord.
Jag tänker inte ta mig för pannan. Om Skövde ska till Algeriet så är det bara å åk.
Men ändå. Som kund i Sverige kan jag inte låta bli att oroa mig.
Algeriet är helt enkelt så himla osvenskt. Skrivet av en som varit där flera gånger och varit dörädd. Det är bara att erkänna rakt av.

1 kommentar:

Spökplumpen sa...

Underbar läsning. Vilken lycka att upptäcka att du har en blogg!