lördag 12 september 2009

Vilken madrass ska jag köpa?




Efter allt som har hänt har jag bestämt mig för att köpa en ny madrass. Men vilken? Jag vill gärna ha en mjuk madrass. Sen ska det ligga en ligg-madrass ovanpå. Och sen ska det vara såsom ett skynke ovanpå det - eller hur?
Har du en madrass som ej är felköp? En madrass som räcker i flera år. En madrass som man kan längta hem till.
Sedan Ica-Stig gått och blivit med fonder tänker jag lägga mina pengar i madrassen. Har du något tips? Finns det madrasser med dubbla foder och dolda blixtlås? Kan man i så fall köpa hänglås till blixtlåset. Ett lås med nyckel så att ingen kommer åt pengarna.
Och. Var ska man lägga nyckeln?
Det blir helt fel ifall man måste fråga sig fram och undra: Vet du var jag la nyckeln till madrassen?
Bara tanken gör mig sjuk. Jag vet vad jag får för svar: Har du pengarna i madrassen?
Det är inget man vill tala högt om.
Svara diskret, om du vill hjälpa mig. Jag tror att det finns gamla knep som blivit bortglömda när krisen svepte över Sverige.
Ifall det är svårt att få tag på madrasser med inbyggd kapitalförvaring - kan man i så fall sy på ett fodral själv? Ska det vara i fotändan? Så att man kan gnugga stortårna mot sina pengar.
Innan man somnar. Det skulle kännas tryggt.
Eller ska pengarna sys in där man sedan lägger huvudkudden?
Kan denna metod leda till ljuva drömmar och värdefulla idéer? Så att man nästa dag kan komma hem med mera pengar.
Det är inte fråga om några större summor. Det lönar sig inte att sprätta upp madrassen. Utan det ska vara den där bufferten.
Som gör att man kan unna sig något så fånigt som en guldkant på tillvaron.
Varför skriver jag guldkant. Det är ett reklamord. Gammalt. Urmodigt. Stryk det.
Pengar i madrassen ska jag ha. Men vilken madrass ska det vara eller inte vara?

Inga kommentarer: